Extremalny piknik, czyli Wyczynowe Mistrzostwa Off Road w Górach Sowich

WMOR4x4_logo_finalWyczynowe Mistrzostwa Off Road wpisały się w kalendarz Polskich imprez Off Roadowych już na dobre. Świadczy o tym fakt, że prawie 40 ekip z całej polski wzięło udział w pierwszej tegorocznej edycji zorganizowanej w dniach 10-11 czerwca na terenie trzech gmin: Miasta Nowa Ruda, Gminy Nowa Ruda i Gminy Walim.

WMOR I 2016 fot 4x4 Event PL Seweryn Panek (39)Imprezę rozpoczął piątkowy, wieczorny piknik off roadowy zorganizowany w całości na Torze Off Road w Dzikowcu. Było to extremalne widowisko zorganizowane dla licznie zgromadzonych kibiców. Niemal w każdym zakątku technicznego toru słychać było ryk silników samochodów zmagających się z niezliczonymi dołkami, skałami oraz stromymi zjazdami i pojazdami. Przygotowane zostały całkowicie wytaśmowane odcinki specjalne zróżnicowane co do zaawansowania przeróbek pojazdów. Pierwszy z nich został przygotowany dla samochodów z seryjną karoserią – klasa Seryjny Wyczyn (dodatkowo pojazdy te mogły korzystać z jednej wyciągarki elektrycznej) oraz samochodów dowolnie zmodyfikowanych ale bez wyciągarek – klasa Wyczyn. I tu liczyła się głównie pomysłowość w pokonywaniu trasy oraz wzajemna pomoc oraz ilość posiadanego wyposażenia dodatkowego. Zawodnicy korzystali z trapów, pasów do opuszczania pojazdów, wyciągarek ręcznych i lin kinetycznych.

WMOR I 2016 fot 4x4 Event PL Seweryn Panek (38)Drugą grupą uczestników była klasa extremalna, dodatkowo podzielona ze względu na rodzaj posiadanej wyciągarki. Klasa Extrem Elektryk to pojazdy dowolnie zmodyfikowane posiadające dwie wyciągarki elektryczne. Natomiast klasa Extrem Mechanik to analogiczne pojazdy z jedną wyciągarką mechaniczną oraz jedną wyciągarką elektryczną. Zarówno jedne jak i drugie pojazdy mają niewiele wspólnego ze swoimi seryjnymi odpowiednikami – są całkowicie zbudowane od podstaw z elementów najróżniejszych pojazdów. Była to nie lada uczta dla kibiców, z których część widziała takie pojazdy pierwszy raz w życiu.

Dodatkowo przygotowano wspólny, krótki lecz bardzo techniczny odcinek w stylu „trialowym”, gdzie nie liczył się czas przejazdu a jedynie „czystość” jego pokonania. Za każde zerwanie taśmy lub przewrócenie tyczki naliczane były punkty karne.

Oprócz odcinków wytaśmowanych dla każdej z klas przygotowano 5 tzw. PKP-ów. Czyli punktów kontroli przejazdu polegających na zaplombowanych w trudno dostępnych miejscach pieczątek do odbicia. Każda z załóg posiadała zaplombowaną w pojeździe kartę drogową wystającą kilka centymetrówka poza obrys auta, na którą należało podbić wyżej wspominane PKP-y.

Sobota to etap zdobywania PKP-ów rozmieszczonych głównie na terenie Gminy Walim. Znalazły się one w przepięknym górskim terenie: na niemal pionowych trawersach z podłożem skalistym i kamienistym, w wąwozach po dawnych górskich potokach ze skałami i pionowymi zboczami. Dla każdej z klas przygotowano 40 PKP-ów.

WMOR I 2016 fot 4x4 Event PL Seweryn Panek (42)Wygrały załogi, które zdobyły największą liczbę PKP-ów. Przy jednakowej liczbie pieczątek (co zdarzyło się w kilku przypadkach niemal we wszystkich klasach) wygrywała załoga z lepszym czasem przejazdu wytaśmowanych odcinków specjalnych.

Na zakończenie imprezy rozdane zostały puchary oraz nagrody ufundowane przez firmę 4×4 Terenowiec. Krakowska firma specjalizuje się w sprzedaży i montażu wyciągarek samochodowych, oświetlenia LED i innych akcesoriów Off Road. Jest przedstawicielem marek: Superwinch, Powerwinch, Powerlight i Powerline.

Wyczynowe Mistrzostwa Off-Road to wspólna inicjatywa Stowarzyszenia Form Alternatywnych Rozdroże z Dzikowca, które odpowiada między innymi za takie imprezy jak Sowiogórskie Mistrzostwa Off-Road (SMOR) oraz firmy Euroforum, które jest organizatorem rajdów takich jak: Poland Trophy 4×4 Terenowiec Extrem i Przeprawowych Mistrzostwa Penrite H6.

Tekst i zdjęcia: Seweryn Panek

Napisz komentarz